het wilde westen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu het wilde westen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

het wilde westen

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

11 September 2011 | Australië, Sydney

Daar zijn we weer! Sinds ons eerste verhaaltje zijn we zo´n 1.200 km naar het westen gereisd, dwars door het wilde westen van Australië, de Kimberley. De afgelopen dagen hebben we de Gibb River Road gereden. Vandaag zijn we in Derby aangekomen.

De reis sinds Katherine
Van Katherine zijn we eerst naar Kununurra gereden, een goede 500 km. Daar hebben de dieseltank en de koelkast bijgevuld en zijn we naar Purnululu National Park gegaan. Vandaar reden we naar Wyndham, om opnieuw te bevoorraden voor de Gibb River Road. De nadruk van de afgelopen dagen lag vooral op het (rode) landschap en stoere 4WD avonturen.

Hotseknotsen
We zijn redelijk ingenomen met onszelf en onze Toyo. Lichten we even toe.
De toegangsweg van de Great Northern highway naar Purnululu NP is 53 km lang. Daar doe je ongeveer 2 uur over. Soms rijd je 60 km/u en soms ga je stapvoets. Onderweg zijn er een stuk of 8 riviertjes te doorsteken. De diepste was ongeveer ½ m. Eitje van een cent. Eerste keer was nog ’n beetje spannend, maar daarna kregen we hoe langer hoe meer vertrouwen in ons kunnen en dat van de Toyo. Versnellingsbak in 2-laag (standje tractor zeg maar), een tandje gas en er rustig doorheen sturen. We krijgen er steeds meer lol in. De Pentecost River op de Gibb River Road was onze langste doorsteek, tegen de 100 m maar niet erg diep. Toch zien we het ons Fordje niet zo 1-2-3 doen… (Terwijl Ford engels is voor voorde…)

Purnululu NP
Geloof het of niet, het moois dat dit park te bieden heeft is nog geen 30 jaar geleden ontdekt. (De Aboriginals wisten het natuurlijk al wat langer.) Zo afgelegen is het. Maar mooi! We hebben een paar wandelingen gemaakt. Eentje door een smalle kloof, uitgesleten door een - nu droge - waterval en riviertje. De kloof was zo smal dat we er niet met z’n tweeën naast elkaar konden lopen. De rotswanden aan weerszijden waren iets van 40 m hoog, zodat het onderin aardig donker was. De 2e wandeling ging tussen aparte, bijenkorfvormige rood-zwart gestreepte heuvels door. Beide wandelingen waren erg gaaf. Ook gaaf: we zagen een Wedge-tailed Eagle, een lel van een vogel (grootste van Australië ). Helaas niet op de foto. Wél gekiekt: fijn poserende Regenboog bijeneters.

Gibb River Road
680 Kilometer onverhard door onbewoonde wereld met enorme stofwolken achter ons. Tja, waarom 680 km over onverharde weg rammelen, terwijl er een prima highway is die maar een paar honderd km langer is? Antwoord: om die enorme uitgestrektheid van dit land te ondervinden. En er wat van te zien. Dit is nou net waar we die 4WD voor hebben.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om het rijden, al vindt Eric dat erg leuk. Ook hier hebben we het nodige gewandeld. Intensieve wandelingen ook, vanwege de temperatuur, maar vooral omdat ze eigenlijk door rivierbeddingen leiden die in dit droge seizoen helemaal of deels droog zijn gevallen. Het is steeds klauteren over grote en kleine rotsen en goed kijken waar je je voeten neerzet. Dus nemen wij onze tijd en stoppen we regelmatig om ff om ons heen te kijken. Alles ingedachtig het 11e gebod: Gij zult genieten! En dat doen we!

(Advertorial)
Bent u ook doodop na zo’n vermoeiende wandeling door de moordende hitte?
Drink zo’n heerlijke koele Chill Banana Blast! U voelt u fitter dan ooit!
Chill Banana Blast. Blast your tiredness away!

Pfff. Hinderlijk hoor, die reclames tussendoor. Wij vonden de Banana Blast tikje chemische namaak-bananensmaak hebben, net als die bananenschuimpjes. Geef ons maar Iced Coffee. De Double Shot graag. Denk chocolademelk, maar dan met lichte koffie- i.p.v cacaosmaak. Lekker!

Uitrusten
Vandaag en morgen rusten we een beetje uit van alle inspanningen. Het is tenslotte weekend ;-).
Zondag rijden we een stukje naar Broome (250 km) en daar blijven we 2 dagen. Broome is een heuse stad van wel 20.000 (of zo) inwoners! Tijd om eens lekker uit te gaan eten, nieuw boek voor Sonja te kopen (alles alweer uit, zoals gebruikelijk) en de was te doen.
Daarna een reisdag naar Port Hedland en Karijini NP. Maar we lopen op de dingen vooruit. Tot de volgende blog!

PS. @Godfried. Bedankt hoor. Komt-ie nou mee met die AK crème. Daar hebben we wat aan.
Wij hebben het nog geprobeerd met een “Verboden voor krokodillen” bordje, maar dat werkt niet zo goed. Het heeft de crocs blijkbaar wel op een idee gebracht, want nu hebben ze overal borden met “This is Crocodile country” neergezet. Lekker is dat.

• 11 September 2011 - 07:16

Mam En Pap:

Zijn jullie wel uitgerust als de vakantie erop zit?. hier is het vandaag en gisteren redelijk weer
    Anita en ik gaan vandaag naar een opendag van de beestjes je weet wel.
    En verjaardag van Ria en Frans Ons Pap is gisteren op de Nicolaas toren geweest voor foto`s te maken mooi!!
    En voor mij heeft hij er een lei op het dak achtergelaten met mijn naam erop.
    Genieten jullie nog maar een tijdje en tot ziens

• 11 September 2011 - 07:53

Annemarie:

Wauw, wat een mooie kloof, herstel, kloven...prachtig, we genieten mee!

• 11 September 2011 - 10:52

Liesbeth:

had al naar jullie verslag uitgekeken, mooi die kloof ,prachtig.. veel plezier in Broome moet een mooi stadje zijn, een plek voor een honeymoon!!! ben benieuwd... geniet verder...

• 11 September 2011 - 11:19

Silvia:

Tja, ik heb net gras gemaaid....geen kroko alleen pieren...kleine kloof tussen de keizelstenen...wel een mooie roos!! ;) xx.

• 11 September 2011 - 15:50

X10:

Iedere keer als ik mails check hoop ik op dat er weer een verslag van jullie bij zit. Ontzettend leuk en mooie foto's. G'day mate & sheela (love)

• 11 September 2011 - 15:57

De Gersteltjes:

Hé Luitjes, wat grappig die kloof. En die bijenkorfachtige bergjes, de foto's bewijzen dat ze er inderdaad zo uit zien.
    Die Chill Banana, dat is misschien een mooi exportproduct. Als je die stoere man in zijn hemd en met zonnebril het ziet drinken, dan wil je dat toch ook!?
    Groeten uit een vochtig Dommelen.

• 11 September 2011 - 17:07

Paul & Lindsey:

Leuk..leuk om jullie verhalen te lezen! Stoere foto's ook!! Hier in Dongen alles goed. Geniet er nog lekker van!
    Groetjes

• 12 September 2011 - 14:56

X10:

Hoi E & S,

Fantastisch die reisverslagen en die ontzettend mooie/leuke foto's.
    Zo te zien genieten jullie. Kom maar op met het volgende verslag we genieten hier met z'n alle.

• 16 September 2011 - 10:50

André:

Hoi Eric en Sonja,
    Lijkt me heerlijk die Chill Banana Blast. Het water loopt me in de mond. Heel veel plezier.
    Hartelijke groeten ui Amersfoort