Husky sledetocht - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Husky sledetocht - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Husky sledetocht

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

14 Maart 2012 | Finland, Iso Syöte

Zo, na alle inspanningen van gisteren was het tijd om anderen het werk te laten doen. En dus zijn we vandaag de hele dag op pad geweest met de hondenslee. Met dank aan husky's Truja, Bowie, Hallun, Flora, Balou en Tarzan hebben we een topdag gehad. Hele dag lekker buiten en actief geweest.
Huskyslee rijden is niet moeilijk. De husky's willen maar één ding: vooruit. De lijn staat altijd strak, ook als je stilstaat. Dus als je niks doet, dan ga je. Enige manier om de snelheid te beïnvloeden is remmen. Als je wilt stilstaan, zet je je je volle gewicht op de rem en blijf je zo staan totdat het weer tijd is om voort te gaan. Wisselen van menner: De tweede moet eerst een voet bij op de rem zetten en dan pas kan de eerste chauffeur van de rem af stappen. Doe je het anders, dan zijn husky's en slee uit het oog verdwenen voordat je beseft wat er mis ging. Sturen is net als met fietsen of motorrijden; naar links hangen als je links wilt en vice versa. Verder bergop een beetje bijsteppen en een beetje bijremmen als je bergaf de husky's dreigt in te halen en voila. Na korte tijd heb je wel door hoe het werkt en kan je genieten van de rust en het landschap.

Na verloop van tijd werden onze husky's een beetje moe of zo, in ieder geval kwam het span achter ons nogal dichtbij en konden we ze af en toe horen hijgen, wat dan weer aan het beroemde Troikalied van Drs.P. deed denken. Wees gerust, hoewel ze niet speciaal muzikaal is en dat dus geen argument kon zijn, is Sonja niet geofferd.

Halverweg hebben we een kleine arena in de sneeuw gemaakt en met rendierhuiden bekleed voor het zitcomfort. Houtvuurtje om soep, makkara worstjes en wederom wild west stijl koffie te fabrieken en zo was iedereen weer op krachten. Tel daarbij op de hele dag strak blauwe hemel, ongeveer 0°C, van top tot teen goed ingepakt voor arctische condities en u begrijpt: we hebben genoten. Na afloop hebben we 'onze' husky's uitgebreid bedankt voor hun geleverde diensten.
Als u ooit de kans heeft om met een huskyslee op pad te gaan: wij raden het u van harte aan.

Eenmaal terug hebben we het programma van gisteren wegens succes herhaald: sauna, douche, diner, biertje.
Wat wil een mens nog meer? Tot morgen!

• 14 Maart 2012 - 19:37

Liesbeth En Hans:

mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 14 Maart 2012 - 20:13

Annemarie:

Prachtig verhaal! Mooie plaatjes! Ik ga mijn best doen mijn wederhelft te overtuigen....want dat wil ik ook wel meemaken!

Geniet er nog even heerlijk van! Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal en foto's!

Groetjes,
    Annemarie

• 14 Maart 2012 - 20:21

Silvia:

Zo dat is weer niet gek, mooi weer enz....morgen in NL 17gr...geen hondjes die mijn ligstoel trekken?
    Gr Sil

• 14 Maart 2012 - 20:55

Eveline:

Kei leuke ervaring en mooi verhaal.

• 14 Maart 2012 - 21:00

Tineke:

Wat ziet dat er gaaf uit!
    Geniet ervan, maar zo te zien op de foto's lukt dat wel :-)

• 14 Maart 2012 - 22:25

Tante Mien:

Hoi Sonja en Eric
    Nou dat is ook weer keigaaf met die honden he,jullie maken toch wel veul mee he,geniet er mer lekker van tis zo wir vurbij.
    groetjes tante Mien

• 15 Maart 2012 - 14:12

Mam En Pap:

het vliegt voorbij geniet nog maar even hier is veel beroerd bericht van ons Jarno zijn oude school. te lang om te vertellen maar misschien heb je het bericht al wel gehoord via nieuws of pc tot gauw mam

Eric en Sonja

Beste mensen, onze landenverzameling behoeft altijd uitbreiding. Met onze laatste aanwinst, Sint Maarten, staan we nu op 53 landen. Niet slecht, nog maar zo'n 150 landen te gaan! Een hele klus, waar we trachten gestaag aan te werken. Met deze blog hopen we jullie met aanstekelijke verhalen en jaloersmakende plaatjes te laten meegenieten van onze avonturen op onze reizen. Veel lees- en kijkplezier!

Actief sinds 27 Aug. 2008