Sneeuwschoen wandelen - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Sneeuwschoen wandelen - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Sneeuwschoen wandelen

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

15 Maart 2012 | Finland, Iso Syöte

Onze afdeling sneeuwpret heeft weer een nieuw hoofdstuk. Eentje die milde eigen inspanning vereist. Precies waar we aan toe waren. Vandaag hebben we een sneeuwschoenwandeling gemaakt door de bossen.
Prettig een activiteit te doen die geen instructies vereist. Schoenen en aan en wandelen. Dit is bepaald meer cross country dan langlaufen. Alles wordt begaanbaar. Nou ja, het meeste dan toch. Weet je wat leuk is: er is niet zoveel van te vertellen; het was gewoon heel prettig om te doen. Relaxt. Buiten beetje bezig zijn. Onbelemmerd door een mooie omgeving wandelen. Prima toch?

Op onze tocht hebben we de hele top van Iso Syöte bewandeld. Gaaf hoor, zo midden tussen de sneeuw beladen boomtoppen. Sommige bomen buigen onder het gewicht van de sneeuw (honderden kilo's, volgens onze gids) zover door dat de spits de grond weer raakt. We zagen boomtoppen met knaagsporen van konijnen. In de zomer richten de bomen zich blijkbaar weer helemaal op. Dat is nog eens veerkracht. Het is heel stoer om zo over de verse sneeuw te lopen, beetje Indiana Jones gevoel zeg maar.
Hoewel het weer volop sneeuwde hadden we fraai uitzicht over de weide omtrek van Iso Syöte. Witte bossen zover het oog reikt.

Onze gids af wat uitleg over de dierensporen die we tegen kwamen (vooral konijnen) en hoe we zo'n sneeuw beladen boom konden omtoveren tot iglo, mocht daartoe de nood bestaan. Nou niet dus. Na afloop van de wandeling hebben we wat gebabbeld met Engelsen uit Manchester en Londen en tegelijkertijd een klein proeverijtje van Finse bieren gedaan totdat het tijd was voor het diner.
Inmiddels terug in onze blokhut knappert het haardvuur bij Adele en een kopje Earl Grey, hot.
Het lijkt wel vakantie, beste mensen.
Morgen weer een nieuwe activiteit! Tot dan!

• 15 Maart 2012 - 20:55

Eveline:

Mijn woordenschat is uitgebreid met sneeuwschoen

• 15 Maart 2012 - 21:19

Mariët:

Wat is het mooi daar! Alleen vandaag stralen de foto's bij jullie wel echt winterkou uit. Dat lijkt nu hier na vandaag even heel ver weg. 16 graden met zonnetjes is ook hier relaxed.

• 15 Maart 2012 - 23:51

Tante Mien:

Go wa is het toch schon daor.
    groetjes

• 16 Maart 2012 - 12:07

Lindsey:

1 woord; Prachtig! Nog veel plezier samen!!

Eric en Sonja

Beste mensen, onze landenverzameling behoeft altijd uitbreiding. Met onze laatste aanwinst, Sint Maarten, staan we nu op 53 landen. Niet slecht, nog maar zo'n 150 landen te gaan! Een hele klus, waar we trachten gestaag aan te werken. Met deze blog hopen we jullie met aanstekelijke verhalen en jaloersmakende plaatjes te laten meegenieten van onze avonturen op onze reizen. Veel lees- en kijkplezier!

Actief sinds 27 Aug. 2008