Pilbara en de westkust - Reisverslag uit Denham, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Pilbara en de westkust - Reisverslag uit Denham, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Pilbara en de westkust

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

19 September 2011 | Australië, Denham

Dag allemaal, sinds ons laatste verhaaltje hebben we een boel gereisd door de Pilbara, een groot en leeg maar interessant deel van Oz, totdat we aan de Westkust kwamen. We zijn nu in Denham, de meest westelijke stad van Australië. Het gaat nu gestaag naar het zuiden tot we in Perth komen. Dat duurt nog bijna een week (gelukkig)!

De Pilbara
De Pilbara, het meest noord-westelijke deel van Oz. Een heel interessant deel: het is zeer dunbevolkt, er is uitgestrekte natuur in een - op het oog - dor landschap en onder het oppervlak is het rijk aan mineralen. Er zijn tal van mijnen in deze regio, vooral veel ijzererts wordt hier gewonnen en geëxporteerd naar China.
We kwamen aan in Port Hedland, na de lange reis uit Broome (ca. 600 km). We hebben de hele vakantie nog niet zo’n drukte gezien! Port Hedland exporteert meer ijzererts dan welke andere haven in Australië. We zagen eindeloze goederentreinen met dit spul en onderweg zagen we tig roadtrains. BHP Biliton heeft er giga-installaties staan om de ertsen te verwerken. ‘s Avonds lichten ze op als een kerstboom. Gaaf om een keer te zien, maar… gauw naar Karijini National Park.

Karijini NP
We zijn heel enthousiast over Karijini en vinden het jammer dat we er niet wat meer tijd voor hadden. Toch hebben we twee heel speciale wandelingen gemaakt.
De eerste wandeling was niet erg inspannend en ging via een watervalletje naar de Fern Pool. Omdat we geen zwemspullen bij ons hadden, lieten we lekker verkoelend de beentjes bungelen in het frisse water. Na enkele minuten kwam er een hele school visjes aan die ons wel lekker vonden en ons een gratis peeling van onze voeten gaven. Geinig hoor, dat gepluk aan je vel. De grotere konden soms wat venijnig happen, maar al met al was het een uiterst prettig gekietel. Geheel verkwikt en met frisse tred hebben wij ons pad vervolgd.
Na een prachtige zonsondergang volgde een zeer heldere , maar ook nogal koude nacht (tegen het vriespunt!).
Zo ver weg van alle lichtjes kan je goed zien hoe allemachtig boel veel sterren er aan het firmament zijn geplakt. We zagen het Zuiderkruis (in Hawaï geleerd) en ook de melkweg was heel duidelijk te zien.

Adventure tour
De volgende morgen gingen we een wandeling maken door de Weano kloof. Eerst via trappen steil omlaag en dan door de kloof. Maar ja, waar de Echidna kloof in Purnululu NP mooi droog stond, was deze kloof nog in bedrijf. Al na 20 meter stond het water van rotswand tot rotswand en was het waden geblazen. Schoenen en sokken uit en vooruit met de geit. Eenmaal op het droge was het al gauw weer raak. Dit keer konden we al klauterend via de rotswand een verder nat pak vermijden. Met hulp van een reling langs/over een klein watervalletje kwamen we aan bij het half-weg punt, heel prozaïsch Handrail Pool genoemd.
Hier hebben we fototoestel, rugzak, kleding en zo achter gelaten en zijn we wadend, zwemmend en klauterend door gegaan tot het eindpunt. Heel erg leuk en avontuurlijk om te doen

De oceaan
Van Karijini naar de kust was weer een lange reis. Halverweg hebben we overnacht bij het Nanutarra Roadhouse. De ochtend erop kwamen we aan in Coral Bay. Onderweg zagen we nog een emoe (Aussie versie van de struisvogel) met kleintjes. Coral Bay is precies wat de naam zegt: een baai met daarin koraal. Heel handig. Je huurt snorkelspullen, loopt het strand af het water in en je ziet de fraaiste vissen. En als je op het goede punt het water instapt, zet de stroming je weer voor de camping af. How cool is that?
De dag erop zijn we met een boottoer meegegaan. Vaste lezers weten dat we dat wel vaker doen. Deze keer was zo’n beetje een ‘the best of…’ versie van alle voorgaande keren. We hebben gezwommen met zeeschildpadden (hey dude…) en een manta. We zagen walvissen en tal van kleurrijke vissen, zeekomkommers en wat al niet meer. Mooi weer, lekker eten… wat wil een mens nog meer?!?

Skippies
Yes! Vandaag is het gelukt. We hebben van dichtbij echte skippies gezien. Eh… levende dan.
We zagen er al heel veel, allemaal op of direct naast de weg, in alle staten van ontbinding. Da’s niet echt leuk en we zijn dan ook heel erg blij met deze twee levende. Helaas waren ze weg voor we ze konden fotograferen, maar toen staken er 4 emoes de weg over! Hebben we die maar gekiekt.

Shark Bay
We zijn nu in het Shark Bay Marine Reserve. Een schiereiland met een aardige selectie van de eigenaardige dieren die Oz telt. We hopen morgen een bilby te zien, als we het François Péron NP in gaan. En een woylie, banded hare-wallaby, bearded dragon, racehorse goanna (?) en heel graag ook een thorny devil!
Morgen eerst de dolfijnen voeren.

Tot de volgende keer!

• 19 September 2011 - 09:36

Luc Kox (Perth):

Hi Sonja & Eric,

Mooi om te zien dat jullie je vermaken met alle beestjes en ander moois dat WA te bieden heeft!

Zie jullie snel in Perth voor een hapje (bbq?) en drankje.

Cheers,
    Luc

ps. PSV-aja: 2-2 (hadden moeten winnen; kansen niet benut)

• 19 September 2011 - 10:37

Mam En Pap :

Ik zie het wel veel moois te zien
    Hier gaat alles zo zijn gang
    We hebben nog een paar nieuwe schiderijen gekocht die andere waren we wel zat zo zoetjes aan
    Wel wennen.De schider is besteld komt in November dan kunnen we er weer jaren tegen Verder nog wat bridgedrives in het verschiet en een dagje Aken.Ons Pap is druk met school en foto`s maken dus zat te doen groetjes en tot ziens

• 19 September 2011 - 16:56

Tante Mien:

Hoi Eric en Sonja.
    wa schon allemaol he ,ik wis nie de ut daor zo schon is gullie het al heel wa gezien en beleefd,hoe lang duurt deze vakantie nog?
    geniet er nog mer ff van ut is zo vurbei.
    groetjes O Peter - T Mien

• 19 September 2011 - 18:11

Tineke:

Wow, stoere en mooie foto's!
    Ben benieuwd naar de foto's van de beestjes, want met dit soort namen vraag ik me af hoe ze eruit zien :-). De thorny devil heb ik zelf al wel gezien!
    Veel plezier nog daar...

• 20 September 2011 - 19:08

Silvia:

Hm die reisverslagen...da kunde gullie goe....dus voor mijn reis naar australië
    kom ik nog ff langs voor een goed reisadvies!

• 20 September 2011 - 21:52

Anja Van Der Vegt:

Hallo Eric en Sonja,

Het is inderdaad wel jaloersmakend die mooie reizen van jullie. Prachtige foto's met interessante bezienswaardigheden. Wij wensen jullie nog een fijne voortzetting met veel mooie momenten. Sonja, alvast van harte gefeliciteerd en tot ziens,

Harrie en Anja

• 21 September 2011 - 02:27

Luc Kox:

Hi Sonja en Eric,

Jullie hoofd staat vast niet naar plannen van afspraken enzo, maar er zijn ook mensen die (helaas) moeten werken.. Alison en ik zijn van die soort. Het zou daarom voor ons het allerbeste uitkomen als we op Zondag de 25e met jullie kunnen afspreken voor een hapje en drankje.

Weet niet waar jullie de camper moeten inleveren in Perth en of jullie daarna een huurauto hebben? maar misschien kunnen we eea combineren?

Tot snel.

Cheers,
    Luc

• 21 September 2011 - 07:24

Mathieu En Mariet:

Hoi Sonja & Eric,

we genieten van jullie reportage, vooral de beestjes.
    via deze weg ook alvast van harte gefeliciteerd voor Sonja, een kaartje zal wel niet aankomen :)

groetjes en geniet er nog van

Mathieu Mariët eRonan en Myrddin

• 21 September 2011 - 09:00

Ome Jan/tanteRiek:

Wat hebben jullie toch al veel moois gezien Geniet er nog maar van.
    Vast gefeliciteed met je verjaardag vrijdag Sonja. De groeten van ons.

• 22 September 2011 - 07:36

Nancy Jacobs:

Zo te lezen hebben jullie al veel gezien. Heel indrukwekkend en ontzettend mooi foto's.

Sonja, alvast van harte gefelictieerd met je verjaardag morgen en nog een hele fijn vakantie beide.
    Groetjes Nancy en family