Cross country skiën - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Cross country skiën - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Cross country skiën

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

13 Maart 2012 | Finland, Iso Syöte

Daar zijn we weer, ietwat geradbraakt van onze activiteit van vandaag: cross country skiën. Langlaufen dus, in goed Nederlands. Nou beste mensen, dat viel wel, maar niet mee.
Na een relaxte ochtend zijn we naar het dorpje onderaan de heuvel gelopen. Dat is met 2,1 km en 200 m hoogteverschil een mooi wandelingetje. Na de lunch hebben we ons gemeld bij onze personal trainer Kim voor een uurtje les. Dat deed Kim goed, hij bouwde het mooi op, moedigde ons aan, motiveerde ons als we onderuit gingen ('Very good, that is because you tried really hard! If you don't fall, you don't extend your abilities.' ) en gaf ons tal van tips om sneller, relaxter en stabieler vooruit te gaan. Nou ja, dat is 'm gelukt. Sonja begon gelijk al heel goed en heel snel. Eric's talenten zijn beter ontwikkeld voor sporten met een stuur en een motor, zullen we maar zeggen.
Maar goed, na een tijdje ging de snelheid omhoog en had zelfs Eric een paar honderd meter afgelegd zonder zijn abilities te extenden. Na een uurtje kenden we drie verschillende technieken om vooruit te komen, konden we heuvelop en -af en - vooral Sonja - diverse ballet- en balanceeroefeningen op de lange latten.
Tot onze vreugde was gaandeweg de les een ware sneeuwstorm opgestoken, zodat we een mooi excuus hadden om ff een kopje koffie te doen. Allebei drijfnat van het zweet en al redelijk moe. En dat van 1 uur les! Weenies.
Oh, we waren zo druk bezig tijdens de les dat we er geen foto's van hebben. Dus die balletacties moeten jullie je zelf maar proberen voor te stellen.
Na de koffie was de storm weer wat geluwd en wij weer wat opgedroogd en uitgerust, dus zijn we er weer op uitgegaan om het geleerde nu zelfstandig in de praktijk te brengen. Dat ging heel niet onaardig al zeggen we het zelf. Maar een paar keer onderuitgegaan en alle technieken keurig toegepast. We deden natuurlijk een gemakkelijke en korte route, maar toch. Drie kilometertjes gelanglaufd, en toen waren we moe. Gelukkig hebben ze een alleraardigst cafeetje naast de skischool, dus daar hebben we ons beloond voor het harde werken. Welverdiend, vanzelfsprekend.
En daarna nog even die 2,1 km terug lopen, maar dan bergop... Het zou kunnen dat we daarbij een iets minder vitale indruk maakten dan gebruikelijk.

Revitaliseren
Dat is inmiddels weer helemaal bijgetrokken. Bij terugkomst hebben we ons getrakteeerd op een kopje thee, sauna, frisse douche, hapje eten en een biertje. Daar knapt een mens van op! Ook hier hebben we trouwens geen foto's van.

Al met al weer een enerverend dagje - en zo komen er nog 4! Morgen meer.

PS Hebben jullie gezien dat de foto's van gisteren inmiddels on-line staan?

• 13 Maart 2012 - 20:11

Nancy Jacobs:

Hoi Eric en Sonja,
    We hadden Finland ook al eens bezocht maar natuurlijk niet in de winter en niet op zo'n sportieve manier. Veel plezier verder.
    Groetjes nancy

• 13 Maart 2012 - 20:41

Liesbeth En Hans:

morgen met de rendieren op stap?

• 14 Maart 2012 - 08:00

Mam En Pap:

ja ja beetje extra inspanning kan geen kwaad en ik zie jullie vullen dat zo weer aan met lekker eten en drinken geniet ze doeiii

• 14 Maart 2012 - 09:37

Tante Mien:

Hoi Sonja en Eric
    Het is wel weer heel leuk wat jullie aan het doen zij maar ook erg vermoeiend zou ik denken,en koud zeker of valt het wel mee als je zo bezig bent,nog veel plezier.
    groetjes Ome Peter & Tanta Mien

• 14 Maart 2012 - 10:21

Silvia:

Haha Son doet de goede sport thuis en maakt hier dankbaar gebruik van, slimme meid. Eric je kunt gewoon "vroaaaarrrr" roepen misschien helpt het ;)
    Ik kiik uit naar jullie volgende update
    xx sil

Eric en Sonja

Beste mensen, onze landenverzameling behoeft altijd uitbreiding. Met onze laatste aanwinst, Sint Maarten, staan we nu op 53 landen. Niet slecht, nog maar zo'n 150 landen te gaan! Een hele klus, waar we trachten gestaag aan te werken. Met deze blog hopen we jullie met aanstekelijke verhalen en jaloersmakende plaatjes te laten meegenieten van onze avonturen op onze reizen. Veel lees- en kijkplezier!

Actief sinds 27 Aug. 2008