IJsvissen - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu IJsvissen - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

IJsvissen

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

16 Maart 2012 | Finland, Iso Syöte

We worden met de dag luier. Twijfelachtig of de activiteit van vandaag onder de noemer sport valt. Wel leuk om te doen. Weinig instructies, beetje inspanning, mooie omgeving: we zijn gaan ijsvissen. Benieuwd of dit de vocabulaires doet groeien. Het lijkt natuurlijk veel op gewoon vissen, met een paar uitzonderingen. Eén: je staat op het water. Twee: je moet eerst een gat in het ijs boren. Drie: je gebruikt een nogal speelgoedachtig hengeltje van een tientje. Duurder gereedschap heeft blijkbaar geen zin. Overeenkomsten zijn er beslist ook: we gebruikten pieren als aas; het is gewoon afwachten of er iets wil bijten, het is heel relaxt en fijn om er iets bij te eten en te drinken.
Dat gat boren is niet moeilijk, maar best een klus. Het sneeuw/ijs pakket is ruim een meter dik. De eerste 20 cm is alleen sneeuw, dan komt 80 cm ijs/sneeuw en tot slot nog eens 20 cm echte harde ijsvloer. Dat stukje is wel even werken en zou mogelijk nog de kwalificatie sport verdienen.
Van de drie mogelijke slachtoffers: perch (wij denken stekelbaars), atlantic char (geen idee) en pike (snoek) hebben we alleen de eerste gevangen. En weer netjes teruggezet.
Het geheel werd weer afgesloten met een kampvuur in één van de vele hutjes (kota in het Fins) die er speciaal voor dit doel zijn. Hier mochten we zelf onze worstjes barbecueën. Kopje koffie erbij. Alweer een leuke winter(sport)activiteit!

Lente
Vanmiddag hebben we nog een mooie wandeling over de top van Iso Syöte gemaakt. Prachtig uitzicht naar het noorden. Het is vandaag ruim boven nul en het waait hard. De sneeuw valt in rap tempo van de boomtoppen en de omgeving wordt dan ook met het uur groener. Weer thuis in onze blokhut hebben we wat gewerkt aan onze stapel boeken met wederom een knus haardvuurtje en lekker muziekje erbij. Zometeen tijd voor het diner. Wij vrezen dat alle activiteiten broodnodig tegenwicht zijn voor de riante maaltijden die we dagelijks voorgezet krijgen. Volpension hè, wij kunnen er ook niks aan doen.

Aurora borealis
Alle nachten hebben we de hemel 's avonds in de gaten gehouden en vandaag is ons geduld beloond. We hebben genoten van het noorderlicht. Prachtige lichtsluiers. Meeste groen, maar we zagen ook een witte en een met een rode rand. Dit was een grote wens voor deze vakantie en we boffen dat we dit hebben meegemaakt. De foto's zijn niet super (geen statief bij) maar geven een aardige indruk.
Een prachtig natuurverschijnsel en nog een vallende ster als toetje! How cool is that?!?

Morgen onze laatste activiteit. We verklappen niet wat het is, maar het is al wel geraden...
Tot morgen!

• 16 Maart 2012 - 16:39

Antje:

Nemen jullie ook nog even een Jagermeister? :-)
    Geweldig hoor en wat een leuke verhalen weer! Groetjes, Antje en Arjen

• 16 Maart 2012 - 17:20

Liesbeth En Hans:

geen rendieren daar???????

• 16 Maart 2012 - 18:07

X10:

Ben benieuwd naar morgen.
    T contrast is wel groot, we hebben vandaag alweer lekker in t zonnetje gezeten

• 16 Maart 2012 - 21:04

Silvia:

soortgelijk hutje...roept voor ons herinneringen op in Canada.Sneeuw komt overeen...enne..wij hadden een jacuzzi op de veranda...jullie? of heb ik de activiteit niet geraden ;p

• 17 Maart 2012 - 12:46

Tante Mien:

Hoi Sonja en Eric
    dat is nog eens boffen dat jullie het noorderlicht hebben gezien.
    Toen wij er waren was er niks te beleven,
    het moet wel iets unieks zijn zegt men maar dat zie je ook wel op de foto,s.
    groetjes

Eric en Sonja

Beste mensen, onze landenverzameling behoeft altijd uitbreiding. Met onze laatste aanwinst, Sint Maarten, staan we nu op 53 landen. Niet slecht, nog maar zo'n 150 landen te gaan! Een hele klus, waar we trachten gestaag aan te werken. Met deze blog hopen we jullie met aanstekelijke verhalen en jaloersmakende plaatjes te laten meegenieten van onze avonturen op onze reizen. Veel lees- en kijkplezier!

Actief sinds 27 Aug. 2008