Lazy day on Statia - Reisverslag uit Gilheads, Bonaire van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Lazy day on Statia - Reisverslag uit Gilheads, Bonaire van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Lazy day on Statia

Door: Sonja en Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

02 Maart 2013 | Bonaire, Gilheads

Beste mensen, vandaag is het weekend, dus we doen verrekkes weinig. Hebben we het best druk mee: in de zon zitten, lezen, koffie/fris/biertjes drinken, jaloersmakende foto’s maken, kijken of er een pelikaan, fregatvogel of tropicbird voorbij komt. Dat soort dingen. Doen we graag hoor.
Terwijl Sonja probeert om met haar iPhone zo’n watervlug kolibrietje te fotograferen, schrijft Eric dit verhaaltje van onze eerste dagen op Sint Eustatius. Enjoy!

Welcome to Statia
Zelden in zo’n krappe kinderstoeltjes gezeten als in het vliegtuigje dat ons naar Statia bracht. Wel een verfrissende ervaring. We keken zo de cockpit in. De co-pilotin (piloteresse? pilootster? afijn: meisjes-piloot) zette ook de handbagage in het ruim en deed de deur dicht. Op Franklin Delano Roosevelt airport was er 1 meneer die het toestel naar z’n plek geleidde, de bagage uitlaadde en alle grondwerktuigkundige zaken deed om het vliegtuig weer op weg te helpen. Heel relaxt allemaal en dat typeert dit eiland. Er wonen hier zo’n 3.500 mensen. Iedereen kent iedereen. Het verkeer is toppunt van relaxt, want hee! meer dan 5 km kan je hier sowieso niet afleggen, dus hoe lang kan dat duren? Wel leuk dat er dan een meneer is met een Chevrolet Camaro, die vast heeeel hard kan, maar niet hier. De Nederlandse staat geeft niet te veel uit aan Statia’s wegenbeheer . Maar dat geeft dus niet, want langzaam rijdend ben je toch overal in een kwartiertje. Had ik al gezegd dat dit eiland relaxt is?

Statia Lodge
Dé plek waar je wilt overnachten als je op Statia bent! Leuke huisjes, waar dak en muren niet aan elkaar vast zitten, zodat het lekker door waait en je heerlijk koel slaapt onder de klamboe en ’s ochtends wakker wordt van de zon en de haan. Prachtige tuin, waar we na een dagje de kolibrie count hebben opgegeven omdat we de tel kwijt zijn. Schitterend uitzicht op St. Kitts en Nevis. ‘s Nachts verlicht door de ontelbare sterren van de melkweg. Zo mooi! Uitzicht op de oceaan en ‘De Kuil’. Hele relaxte rasta-meneer die de tent runt, of nou ja, iedereen mag gewoon doen waar-ie zin in heeft, zolang het niet te bont wordt.
Duikers vertelden dat ze gisteren walvissen hebben gehoord, dus nou hopen we die eerdaags te kunnen spotten vanaf het terras. Super toch?

De Kuil
Statia bestaat uit twee vulkanen. Een oude, uitgedoofde, en een slapende vulkaan. Die laatste zijn we gister in geweest. De laatste uitbarsting is naar schatting 1.600 jaar geleden, dus het risico leek ons aanvaardbaar. De berg werd door de Nederlanders ‘De Kuil” genoemd, wat later door de Engelsen is verbasterd tot ‘The Quill”.
Gave wandeling. Bergop niet al te moeilijk, maar de krater in viel niet mee. De vulkaan is een as-vulkaan. Dat betekent dat hij ooit is geëxplodeerd, waarbij rotsblokken, lava en as de krater werden uitgeblazen. De zwaarste stukken komen dan het minst ver, en vormen de binnenrand van de krater. Daar moesten wij dus overheen klauteren. Pfffff, en dat met die hittte en veel gewicht in de vorm van water en fototoestellen… Afzien hoor. We zouden geld moeten vragen voor deze reisblog, hahaha.
Wat bijzonder is, is dat er in de krater een soort regenwoud is ontstaan. Die heb je hier niet veel, omdat jaarlijkse hurricanes verhinderen dat bomen erg groot worden. Maar in die krater staan ze beschut!
Gaaf dus. Weer allerlei leuke beestjes gezien, zoals landkrabben en 2 keer de red-bellied racer snake! Heel ongevaarlijk. Hij is zo’n klein beetje giftig dat hij moet blijven kauwen op zijn slachtoffers (kikkers, hagedissen) om er voldoende gif in te pompen.

Neerlands verleden
Sint Eustatius zit tjokvol geschiedenis! En dat is nog goed te zien. Bijvoorbeeld aan het oude Gouverneurshuis midden in het durp. Statia is in de 17e en 18e eeuw felbevochten geweest, en wisselde regelmatig van bestuur. Sinds 200 jaar is het definitief Nederlands. Daarvoor ook al een paar keer, getuige het Fort Oranje hier in Oranjestad, en battery De Windt, dat we gisteren bezochten en uit 16-nog-wat stamt. Vandaar konden de Nederlanders mooi het fort op het Engelse eiland St. Kitts in de gaten houden.
Andere belangrijk moment kwam in 1776, toen Statia 11 saluutschoten afvuurde voor een Amerikaans schip dat de haven binnen voer. Daarmee was Statia (en dus Nederland) het eerste land dat de, op 4 juli van dat jaar verklaarde onafhankelijke status van de VS erkende.

Flora en fauna
Het meeste is al verteld. De kolibrie/leguaan/slang teller staat op veel/1/2. Die kolibries tellen we niet meer. Slangen zou kunnen, maar de leguanen zijn misschien nog wel het meest uitdagend.

Groeten vanaf zonnig Statia. Tot het volgende verhaaltje!

• 03 Maart 2013 - 15:09

Mam En Pap :

Ik had al meerdere keren gekeken of er mail was maar nu een hele lange
    jullie maken het prima zie ik . nog maar even genieten tot ziens

• 03 Maart 2013 - 15:48

Tineke:

Wow, dat ziet er goed uit! En leuk om jullie verslagjes weer te volgen.
    Veel plezier nog!
    Tineke

• 03 Maart 2013 - 21:54

Peer:

Ziet er goed uit ! Veel plezier en groeten van Peer

• 04 Maart 2013 - 09:28

Houtense Gersteltjes:

Hey avonturiers/vakantiegangers!

Wat een heerlijke vakantie toch weer. En met de jaloersmakende prachtige foto's maakt dat ons reizenwensenlijstje (leuk woord voor galgje of scrabble) een stukje groter! :-)
    Geniet van jullie vakantie en schrijf maar lekker veel, dan kunnen wij met z'n allen meegenieten van het mooie weer daar in ons voorjaarszonnetje hier.

Groetjes en tot de volgende blog!

Arjen en Antje

• 04 Maart 2013 - 10:07

Beppie :

Hoi Sonja en Eric,

Wat zit ik te genieten van jullie reisverslag.
    Ik verheug me op het volgende bericht. Veel vakantieplezier!

Groeten Beppie

• 04 Maart 2013 - 13:17

Christine:

Wow, mooi zeg! Nog nooit van Statia gehoord, maar die Hollanders wisten t wel uit te zoeken, ik snap niet dat we wat van die relaxtheid (is dit een woord) hebben overgenomen.
    Ps een vrouwlijke piloot is een pilote.
    Een bijbaantje bij nat.geografic misschien iets? De foto's en verhalen zijn in ieder geval weer fantastisch!

• 04 Maart 2013 - 20:00

Inge:

Oowwh krijg heel veel zin in vakantie na het lezen van jullie reis verslag. Veel plezier nog!!!

• 06 Maart 2013 - 13:38

Tante Mien:

Gossiemijne wat is het daar mooi zeg en al die mooie bloemen en beesten die jullie zien,echt geweldig.
    maak maar mooie foto,s kunnen wij ook een beetje meegenieten.veel plezier nog.