Het goede leven - Reisverslag uit The Bottom, Bonaire van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Het goede leven - Reisverslag uit The Bottom, Bonaire van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Het goede leven

Door: Sonja en Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

04 Maart 2013 | Bonaire, The Bottom

Dag allemaal, vandaag zijn we op Saba aangekomen. Dat heeft een goede indruk gemaakt. Wij gaan ons hier vermaken.

3S
De bovenwindse eilanden. De 3 S eilanden, leerden we op school. Ze liggen in het zicht van elkaar. Vandaag deden we een korte wandeling en zagen Statia liggen, met the Quill en Oranjestad goed zichtbaar, zo klein zijn de afstanden. Ondanks die nabijheid zijn de eilanden totaal verschillend.
St. Maarten is een beetje Torremolinos, met zijn mix van strand en nachtleven. Statia is tjokvol geschiedenis, vriendelijk en relaxt, maar ook een beetje slordig. Komt het vandaag niet, dan komt het morgen misschien wel. En anders zien we wel.
Saba is weer anders. Bewoners zijn zich bewust van de bijzonderheid van het kleine stukje wereld waar ze op leven. Meer gericht om er ook wat van te maken en daar moeite voor te doen.
Overigens voelen de bewoners van Saba zich geen Nederlander. Ze zijn door de eeuwen heen al Spaans, Engels, Frans geweest en uiteindelijk, sinds 1816, Nederlands. De bevolking bestaat echter uit al die nationaliteiten en heeft weinig gemerkt van dat bestuur op grote afstand. Er wordt hier ook nauwelijks Nederlands gesproken. Engels is hier de voertaal, en de U$ dollar de munteenheid.

Aankomst
Saba wilde graag een vliegveld. Begrijpelijk, maar lastig als het eiland eigenlijk alleen maar een vulkaan is die steil uit zee oprijst. Gelukkig is er één klein stukje vlak Saba. Dat is nu de ‘kortste commerciële landingsbaan ter wereld'. Met net voor de landingsbaan aan de rechterkant een flinke rots, die je als piloot (c.q.pilote) graag niet wilt raken. Dus kom je een beetje schuin aan vliegen. En dan op het laatst nog gauw beetje bij sturen, wielen tegen de grond drukken en dan tegengas en remmen! Alles wat je hebt!
Opstijgen is ook leuk. Vliegtuigen stijgen niet zozeer op, ze rijden gewoon van de baan en daarmee de klif af, en als het goed is zijn ze dan aan het vliegen. Wij kijken er nu al naar uit.

Leven in luxe
We hebben ons getrakteerd op een paar dagen in weelde. Check out Queens Garden Resort op Saba. Het tegengestelde van het - overigens ook heerlijke - Statia Lodge. Het was al fancy en toen kregen we ook nog een upgrade en nu baden we in luxe. Letterlijk. Uitzicht vanuit onze jacouzy zien? De vide dan? De living met werkplek (en zo’n wijn-koelkast)? Het zwembad met uitzicht?
Superdeluxe mensen, en we genieten ervan.

Niet lui
We mogen genieten van deze luxe, want we moeten er hard voor werken! Morgen staat de beklimming naar de nevelwouden van Mount Scenery op het programma. Met 877 m het hoogste punt van Nederland! Zoals jullie natuurlijk weten zijn sinds 10-10-’10 Saba en St. Eustatius (bijzondere) gemeenten binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Wel apart dat we stempels in ons paspoort krijgen als we als Nederlands staatsburger een Nederlandse gemeente betreden. Ook wel apart om van gemeente naar gemeente te vliegen, maar vooruit.

Tot de volgende blog!

• 05 Maart 2013 - 11:26

Mam En Pap:

wij hebben ook een reisje geboekt lekker phu naar Capadosie
    ik maak dan ook een reisverslagje alleen niet op internet maar in een klein buukske

• 05 Maart 2013 - 15:57

Paul & Lindsey:

Wow wat heerlijk om jullie verslagen te lezen! Leuke foto's ook. Enne welverdiende luxe hoor! Geniet er lekker van samen! Liefs uit Dongen

• 05 Maart 2013 - 16:19

Christine:

Ik neem aan dat jullie met n klein vliegtuigje zijn gegaan, anders wordt t wel erg spectaculair. De foto's kunnen (wederom) zo in n reisfolder, wat in NL toch mooi! ;-)

• 05 Maart 2013 - 21:23

Houtense Gersteltjes:

Het goede leven met hoofdletters!!! En wat drinkt onze vakantieverhalenverteller daar?? Dat is zeker geen flesje water ;-)
    Fantastisch hoor en wat een mooie foto's weer.
    Maarre.....durven jullie nog wel te vliegen? Het is natuurlijk wel lekker avontuurlijk als je van spanning en sensatie houdt haha!!
    Enjoy!!!

• 05 Maart 2013 - 21:28

Annemarie:

Wat een avontuur, hopelijk wil jullie vliegtuig bij vertrek goed van de klif vliegen! Ik heb weleens een cockpit filmpje gezien vie mijn neefje de piloot, heftig maar oh zo mooi! Geniet ervan en wij genieten zo weer heerlijk mee!

Groetjes uit Eindhoven!