Plantjes en beestjes - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Plantjes en beestjes - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Plantjes en beestjes

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

13 November 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

5 Dagen onderweg met onze camper en ze zijn voorbij gevlogen. Na een kort verblijf in Auckland zijn we naar het noorden gereden. De eerste dagen waren bedoeld om bij te komen van de jetlag, maar daar hebben we nauwelijks last van gehad. Het middagdutje in Kuala Lumpur heeft geholpen! Deze eerste dagen zijn vooral besteed aan het bekijken van plantjes en beestjes, zoals wel vaker gebeurt op Sonja-en-Eric vakanties. Van mini mosjes tot kolossale kauri’s, van grijze garnalen tot blauwe vinvissen.

We zijn nu in de Bay of Islands, zo‘n 150 km van Auckland, Vandaag zijn we met een boot de zee op geweest om te zwemmen met dolfijnen. Dolfijnen hebben we gezien, bottle-nose dolfijnen om precies te zijn. Leuke speelse beesten, zwemmen nieuwsgierig naar de boot om ons eens van dichtbij te bekijken. Omdat er een paar kleintjes bij waren, was zwemmen niet toegestaan, maar hé, wat geeft dat? Later zagen we nog twee blauwe visvissen. Wauw. Welbestede dag.

Laten we jullie even bijpraten. De eerste bestemming was Leigh en het Goat Island Marine Reserve. Op weg daarheen eerst een kolonie Jan-van-Genten bezocht. Omdat het hier lente is, zaten de eerste vogels al te broeden. Boel gedoe zo’n kolonie. Alle vogels zitten opeengepakt, maar precies buiten het bereik van buurman snavel.
In Leigh hebben we een mooie wandeling langs de kust gemaakt en het aquatische leven bekeken. Het leuke is dat je er de vissen kunt zien zonder zelf nat te worden. En als je er even bij stil staat, blijken de getijdenpoelen vol garnalen en kreeftjes en zo te zitten. Twee heremietkreeftjes die blijkbaar aan nieuwe behuizing toe waren, zagen we vechten om een mooie lege schelp.
De volgende bestemming was het Waipoua Kauri Park. Een kauri is een enorme inheemse boom. Alleen de sequoia’s in Californië worden nog groter. De eerste 100 jaar besteden ze om boven alle andere bomen uit te groeien. Als dat gelukt is, laten ze de onderste takken vallen, en verbreden ze hun bladerdak en verdikken ze hun stam. Ze wortelen heel ondiep, zodat ze eigenlijk vooral door hun enorme gewicht blijven staan. De grootste bomen die we hebben gezien hebben een omvang van 13 meter en zijn zo’n 1500 jaar oud. Hun kruin is een ecosysteem op zich dat ruimte biedt aan talloze epifyten, insecten en vogels.
Het bos waar ze staan doet denken aan de regenwouden die we eerder hebben gezien in Australië en Costa Rica. Elke vierkante centimeter begroeid. Indrukwekkend zijn de varens die we hier zien. Heel veel, heel groot en werkelijk in alle soorten en maten. Super. Tijdens een nachtwandeling hebben we de illustere kiwi wel gehoord, maar niet gezien.

Morgen geven we de camper - prima ding trouwens met lekker groot (lang!) bed - van jetje in een poging om zo ver mogelijk ten zuiden van Auckland te komen. Dat wordt vroeg opstaan, maar dat deden we sowieso al. De definitieve bestemming hangt af van de progressie die we maken. Lang leve de vrijheid van een camper, of kamperen, net hoe je het bekijkt.
Rijdt ook prima zo'n camper. Het is eigenlijk gewoon een Fiat busje met een iets hoger dak. Kan je er ook nog een beetje in rechtop staan. Rijden gaat links, sturen rechts. Maar daar draaien wij na Australië en Zuid Afrika ons hand niet meer voor om...

• 13 November 2008 - 10:07

Mam En Pap :

het is er prachtig zo te zien wij doen het dit weekend wel met een beetje zee en strand,maar ik ben tevreden met dit .hier gaat alles oke op een paar ongemakjes na maar daarover later meer . Groetjes en tot mails

• 13 November 2008 - 15:11

Danny:

Aarg! Ik wil meee! :)

Geniet er nog van, zo lang het kan! haha

Groetjes Den!

• 13 November 2008 - 15:30

Antje:

Hey vakantiegangers! Wauw zeg, wat een geweldig mooie foto's laten jullie ons zien! Bedankt voor jullie leuke vakantieverhalen, ik geniet echt mee. Overigens mooi bussie ;-)
    Groetjes, Arjen, Antje en de kids.