White Island - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu White Island - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

White Island

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

16 November 2008 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Nou het is dus Whakatane geworden, in wat Captain Cook the Bay of Plenty heeft genoemd. Zaterdag hebben we hier een bijzonder leuke dag gehad. We hebben een boottocht gemaakt naar White Island. Het hele eiland is een actieve vulkaan, ongeveer 50 km uit de kust. Op het eiland krijgt iedereen een veiligheidshelm en een gasmasker. Overal komen stoompluimen uit de bodem. De bodem is prachtig gekleurd (geel groen bruin) en er ligt een helgroen meer. pH = 0 en een temperatuur van 165°C. Geen goed zwemwater dus. Overigens beweren de vulkaanexperts ter plekke dat de pH -0,8 is. Volgens onze (beider) scheikundekennis kan dat helemaal niet. Wie geeft hier uitsluitsel? Af en toe is het gasmasker echt wel prettig, zeker omdat door je mond ademen geen goed idee is bij de (zwavel)zure walmen. We krijgen dan ook bij het begin van de wandeling zuurtjes uitgereikt. Die helpen je om je mond dicht en je keel vochtig te houden.
Het is prachtig. De gids vertelt veel met name over de veranderingen die in korte tijd optreden. Steeds als bewijs dat dit dus echt een actief vulkanisch gebied is. We zien de kokende modder en op het einde van de wandeling lopen we langs de restanten van de zwavelmijn die er is geweest. Hoewel het geen gezond werk lijkt, verzekert de gids ons dat de mensen echt wel ouder dan 80 of zo zijn geworden. Gevaarlijk was het wel want er zijn ook mensen overleden bij een uitbarsting. Afijn, vandaag gedroeg het eiland zich en wij hebben genoten van dit natuurgeweld. Er worden allerlei (seismografische) metingen gedaan en er staan o.a. webcams op het eiland. Foto’s daarvan worden elk uur op een website gezet, dus als je geïnteresseerd bent: www.whiteisland.co.nz

Vandaag zijn we in Rotorua beland, voor nog meer vulkanisme en Maori cultuur. Jaja, cultuur, u leest het goed. Daarover in het volgende bericht meer.

• 17 November 2008 - 07:46

David Berkhof:

Hoi Sonja en Eric,
    Leuk om jullie belevenissen te kunnen volgen. Zo'n vulkaanomgeving is erg mooi, maar uit ervaring(vorig jaar Indonesie) kan ik me de gasmasker goed voorstellen. Misschien is het, naast de helm, ook verstandig om veiligheidsschoenen te dragen ivm pH=-0,8 (is wel mogelijk!(dank aan Gerard). Puur zoutzuur is pH=-3. Dus kijk maar uit. Nog veel plezier daar. Hebben jullie al lekkere wijnen of locale bieren ontdenkt? Groet David.

• 17 November 2008 - 08:58

Antje:

Hey avonturiers! Waaaanzinig mooie foto's weer! Enne, ook Arjen zegt dat ph -0,8 mogelijk is; uitleg krijgen jullie op oudejaarsavond :-)
    Leuk hoor al die felle kleuren in zo'n vulkanisch gebied; zo'n gasmasker lijkt mij ook niet een overbodige luxe... Wij kijken weer uit naar jullie volgende verhaal!! Groetjes, Arjen, Antje & de kids

• 17 November 2008 - 09:17

E Saris:

Hoi Eric en Sonja,
    Wat een plaatjes en mooie verhalen. Zo'n masker is echt niet overbodig. Geniet er maar lekker van. Groeten
    Eric,Eveline&kids

• 17 November 2008 - 15:07

Hans En Liesbeth:

Hoi Sonja en Eric,
    Gisteren hebben we voor het eerst jullie reisverhalen gelezen. Leuk om zo met jullie mee te reizen! Geniet maar volop in dat prachtige land. Groeten, Hans en Liesbeth

Eric en Sonja

Beste mensen, onze landenverzameling behoeft altijd uitbreiding. Met onze laatste aanwinst, Sint Maarten, staan we nu op 53 landen. Niet slecht, nog maar zo'n 150 landen te gaan! Een hele klus, waar we trachten gestaag aan te werken. Met deze blog hopen we jullie met aanstekelijke verhalen en jaloersmakende plaatjes te laten meegenieten van onze avonturen op onze reizen. Veel lees- en kijkplezier!

Actief sinds 27 Aug. 2008