naar Mordor - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu naar Mordor - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

naar Mordor

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

18 November 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Laten we het maar meteen eerlijk toegeven, dat met die cultuur is niet veel geworden. Rotorua is een zeer toeristisch stadje op het Noorder Eiland, waar massa’s geld worden verdiend aan de vulkanische activiteit in het gebied. Van het Tongariro National Park (waarover later meer) tot en met het White Island waarover we de vorige keer hebben verteld is één grote breuk in de aardkorst. In Rotorua is dat goed te merken; regelmatig komen er rotte-eierenluchten voorbij - zonder dat er iemand schuldbewust rondkijkt ;-). Er zijn in en rond Rotorua maar liefst 4 of 5 parken waar kokende modderpoelen en zo te bezichtigen zijn. Wij kozen er een met een klein Maori dorp binnen de hekken, waar de nodige uitleg zou zijn over traditionele Maori cultuur, kunstvormen en kookgewoonten. Het heet voluit Te Whakarewarewatangaoteopetauaawahiao, afgekort: Whaka. Helaas hadden we twee leerling gidsen die volgens ons nog een boel moesten leren en die we dus maar snel hebben afgeschud. En da’s jammer, want zo misten we veel uitleg (we hebben nog wel wat meegeluisterd met andere groepen). Het park zelf was op twee geisers na een beetje een tamme boel. We raken verwend.

Toch was ons verblijf in Rotorua handig om het nodige onderhoud te plegen. Zo is het zadel van een van de gehuurde fietsen vastgezet, Eric gekortwiekt (volgens het bord bij de kapper hebben mannen drie mogelijke haarstijlen: parted, unparted en departed - heel leuk) en hebben we boodschappen gedaan. Daarna zijn we naar het Tongariro National Park gereden. Tongariro NP telt drie vulkanen: Ruahepu, Ngauruhoe en Tongariro. Voor de filmfanaten onder ons, de eerste twee zijn gebruikt als locaties voor Mordor en Mount Doom in de Lord of the Rings films. De bedoeling was en is om daar de Tongariro Crossing te wandelen. Helaas hebben de weergoden besloten om zich met onze vakantie te bemoeien en eerlijk gezegd hebben we hun hulp niet nodig. Nu was het koud en nat en de Crossing lopen was uitgesloten. Omdat een weersverbetering nog een paar dagen duurt, zijn we hem gepeerd na een zeer koude nacht op een overigens hele fijne camping. Want we hebben tenslotte de vrijheid om te gaan en staan waar we willen en ons campertje brengt ons overal naartoe. Zo zijn we dinsdag in Waitomo aangekomen en daar de grotten bekeken. Nou zijn de grotten zelf een beetje gaar: stalactieten, stalagmieten in allerlei vormen die ergens aan doen denken, vooral als iemand het er even bij vertelt of als je zwaar hebt getafeld. Nee, het bijzondere zit hem aan het eind van de toer als je in een bootje stapt, de lampen uitgaan en de grot wordt verlicht door duizenden en duizenden glimwormen. Overal waar je kijkt zie je kleine groene lichtjes. Super.

En wat ook fijn is, in Waitomo is het lekker zonnig. Niet zo warm, maar wel warm genoeg om buiten te barbecuen. Nieuw-Zeelands wijntje erbij… Morgen gaan we terug naar Tongariro en dan hopen we overmorgen de Crossing te wandelen. Als de weergoden het toelaten.

PS. pH lager dan 0 kan dus toch. Bedankt voor de reacties. In een volgend leven zullen we beter opletten in de scheikundelessen ;-)Met onze schoenen gaat het overigens goed, dank voor uw bezorgdheid.

• 19 November 2008 - 14:37

Antje:

Hey levensgenieters! ;-) Leuke avonturen, soms misschien een beetje teleurstellend maar ook dat hoort bij het Grote Avontuur nietwaar? Wel erg jammer van het weer...maarre er is nog zoveel te zien dus wij verwachten natuurlijk nog vele vele verhalen en prachtige foto's! ;-) Groetjes vanuit een kouder wordend Nederland. Arjen, Antje & de jongens

• 19 November 2008 - 14:37

• 19 November 2008 - 14:39

Antje:

Ehm, ik had maar 1 keer op de knop gedrukt...???

• 19 November 2008 - 15:14

G.h.senders:

hoi kom net van school en lees jullie bericht .ons weekend was leuk in zeeland en jullie maken het prima zie ik . ik mail wel een keer persoonlijk zal er een keer voor gaan zitten mam

• 20 November 2008 - 09:47

Mirjam:

Hoi Sonja en Eric,

Ik zit net even te lezen en vooral foto's te kijken en kom toch makkelijk tot de eenvoudige conclusie dat het een hele mooie reis is en dat je Mars waarschijnlijk mist als kiespijn Sonja:-)
    Ik zou zeggen, genietze en hopelijk maken jullie nog veel mooie dingen mee.

Groetjes Mirjam

• 21 November 2008 - 13:39

Marjon:

He Son en Eric,

Nou ondanks dat niet alles even top is ziet het totaal plaatje er toch fantastisch uit. Hier is het koud, nat en harde wind dus daar missen jullie helemaal niets aan ;-)

Ik heb ook nog een leuk niuewtje te delen en dat is dat ik in verwachting ben van een tweeling!!

Details volgen wel als jullie weer terug zijn.

Groetjes Marjon

• 22 November 2008 - 16:25

De Gersteltjes:

Hoi Reizigers! Gisteren was Lord of the Rings weer eens op TV. Kan geen toeval zijn. Moest meteen aan jullie denken.
    Jullie avonturen zijn weer zeer insprirerend. En de foto's prachtig.
    Tot mailens en de groetjes van ons allemaal. Gonnie, Jelle & de kids (+ aanhang).