Abel Tasman National Park - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Abel Tasman National Park - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Abel Tasman National Park

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

25 November 2008 | Nieuw Zeeland, Motueka

Eenmaal aangekomen op het Zuidereiland zijn we meteen naar Motueka en het Abel Tasman National Park gereden. De naam verwijst losjes naar de eerste Europese ontdekker en tevens de naamgever van Nieuw Zeeland. Het park ligt ongeveer waar Tasman in 1642 landde. Overigens was die eerste landing niet zo’n succes: De Maori’s begroetten Tasman door op een zeeschelp te blazen. Tasman - onbekend met Maori gebruiken - liet de trompet blazen. Helaas betekende de eerste toeter: bent u vriend of vijand? En Tasmans antwoord luidde: vijand. Doden aan beide zijden waren het gevolg. En Tasman verliet schielijk Nieuw Zeeland, gaf er dus wel een naam aan, maar claimde het niet voor Nederland. Ruim 120 jaar later was het de fameuze Captain Cook die dat alsnog deed, maar voor Engeland. (Beetje dom van Tasman? Een ander rare prestatie van hem is dat hij Tasmanië heeft ontdekt, en tegelijk Australië finaal heeft gemist. Best knap.)

Samen met Tongariro stond het Abel Tasman National Park hoog op ons lijstje. Terecht. Het is prachtig. We hebben er gewandeld en gekajakt. En door het weer van de afgelopen dagen hebben we het park bovendien in twee heel verschillende hoedanigheden gezien.
De hele westkust van NZ heeft gisteren last gehad van hevige regenval en wateroverlast. Wij ook. Onze wandeling was erg, erg nat. En wij op het laatst ook. De wandeling was toch wel mooi, maar daar hadden we aan het eind niet meer zoveel oog voor. De wandeling werd er wel wat spannender van, want alle rivieren en stroompjes waren flink gezwollen. Ook het wandelpad was soms veranderd in zo’n rivierje. De rit met de watertaxi naar het begin- en eindpunt van de wandeling waren door de hoge golven erg onderhoudend. Het leek wel een rodeo! Normaal schijnt de Tasman Baai hier spiegelglad te zijn.

Vandaag is het weer prachtig weer en zijn we met een kajak de zee op gegaan. We hadden heel veel geluk, want vanmorgen was de zee nog te ruw. En waar er normaal dagelijks zo’n 400 - 500 kajaks de zee op gaan, waren er nu precies 3: wij. Soms zit het mee, en soms zit het tegen…
De zee was nog wel wat ruwer dan normaal, maar toch heel goed te doen. En eerlijk is eerlijk: zo’n park moet je zien met mooi weer. Dan komen de stranden en alle baaien pas echt goed tot zijn recht. We hebben een fantastische dag gehad. Op ons dooie akkertje gekajakt. Af en toe even uitdrijven. Prachtige uitzichten op de blauw-groene zee, de gouden stranden en de groene bossen. Onderweg even aangelegd op het strandje van Appletree Bay voor koffie en koekjes. Aan het eind nog even naar een uitkijkpunt gewandeld. En dat allemaal onder een stralend blauwe hemel. Kan niet mooier.

We hebben het Abel Tasman National Park intensief beleefd. Morgen gaan we verder.

• 25 November 2008 - 13:25

David:

Hoi Eric en Sonja,
    Wat een belevenissen daar down under.
    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je kenbaar kan maken dat je vriend bent? Blijkbaar niet door geluid te maken...
    Hier in NL gaat alles z'n gangetje. Vanmorgen overigens wel erg letterlijk. De wegen waren spekglad, waardoor het geen pretje was om op de fiets naar kantoor te gaan. Bij bosjes gingen de scholieren (en overige weggebruikers) onderuit. Geniet dus maar van het zonnetje daar.
    Groet David.

• 26 November 2008 - 13:11

Gonnie:

hallo son en erik,wat zie je er mooi uit son,in je blitse regenjas ha ha.fijn dat het de volgende dag mooi weer was,ziet er mooi uit.hier is het koud,er is de afgelopen dagen wat sneeuw gevallen tot groot genoegen van tom heeft meteen een sneeuwpop gemaakt!de kou is nog altijd beter dan regen nietwaar.genieten jullie maar lekker van het mooie weer( met soms een dagje regen)ben benieuwd naar jullie volgend verslag,geniet ervan liefs gonnie

• 29 November 2008 - 20:37

Mariët:

We hebben even bijgelezen op jullie website. Het klinkt als een heerlijke vakantie! De foto's zijn prachtig: zeker ook de plantjes en beestjes. Tja en de foto's en het verhaal van de kayaktocht kan zo de reisbureaufolder in. Dat lokt ons wel.
    Geniet nog even.

P.s. welk model was dit nu bij de kapper?

• 29 November 2008 - 22:20

Anja Van Der Vegt:

Hallo vakantiegangers,

Jullie hebben je woord gehouden; inderdaad jaloersmakende foto's. Geweldig zeg!
    Ik ben vandaag ook nog met de camper op pad geweest. Ik rijd nl. een aantal dagen met Sinterklaas (Roy) en zijn Pieten rond van het ene adres naar het andere. Toen ik even bij Roy op zijn appartement was, bleek bij terugkomst een zijraam ingegooid te zijn met een stoeptegel en mijn navigatiesysteem weg! Ik ben het duidelijk niet gewend dat het leven niet overal is zoals in de Helsbeemd! Pech.

Nog heel veel plezier en tot horens.

Harrie en Anja

• 01 December 2008 - 12:00

G H Senders:

hoi Son en Eric ik kijk elke dag of er nieuws is en zie dat jullie het tot 25 nov. goed hebben gemaakt .Kijk erg uit naar het volgende bericht,hopelijk gaat alles nog goed en genieten jullie van al het moois .Tot horen en veel groetjes van ons Mam en Pap

• 01 December 2008 - 21:08

Anoesjka:

Hoi avonturiers, Heerlijk om jullie verhalen te lezen, kan ik af en toe nog een beetje wegdromen met onze trip in het achterhoofd. Ja, NZ is echt helemaal top! Geniet de komende tijd goed van het Zuidereiland, zeker zo betoverend als het Noordereiland! Laat de NZse wijn goed smaken, pik nog een walvisje mee en denk nog vooral even niet aan thuis (sneeuw, Sinterklaas en andere Hollandse gedachten...) Liefs Anoes & Frans