Welkom in Oz! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Welkom in Oz! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Welkom in Oz!

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

05 September 2011 | Australië, Sydney

Nou daar zijn we dan. Down Under. We zijn alweer een paar dagen onderweg met ons campertje. Dit stukje is geschreven in Nitmiluk National Park, terwijl de wallabies hoopvol om ons heen hoppen.

Over hoe lang het was en hoe ver…
Singapore Airlines vloog ons comfortabel naar Singapore waar we vroeg in de ochtend aankwamen en lekker hebben overdagt in een hotelkamer op het vliegveld. ‘s Avonds zijn we verder gevlogen naar Darwin en de volgende ochtend zaten we in onze camper op weg naar Kakadu National Park.
Daar hebben we ons in het begin vooral toegelegd op zwemmen en - kwieke veertigers als we zijn - beetje snurken bij het zwembad.

Onze camper
Mooi dingetje die camper. Een Toyota (dus über betrouwbaar - hopen we ;-)) Hilux 3.0 D4D. Lekker functioneel, geen overbodige poespas. De paar dirt roads die we hebben gereden waren kinderspel. Nog geen 4WD nodig gehad.
Er zit airco in en er zit een luifel aan, heel fijn want het is tot dusver nogal warm. Koelkast, ruim bed, heleboel raampjes met horren, buitenkeukentje. Prima.

Beestjes en plantjes
Vast item in onze reisblog! Zet je schrap, want Oz is beestjeswalhalla én -hel. De eerste helft van onze reis zullen we vrijwel uitsluitend kunnen zwemmen in het zwembad van de campings. Dit is krokodillen-land; we staan hier niet aan de top van de voedselketen, maar op het menu. We hebben al de nodige rakkers gezien die best een Sonja als voorgerechtje en Eric als toet zouden lusten. Gisteren zagen we er een die iets at dat echt bijzonder dood was en ook zo rook. Fascinerend.
Verder hebben we vanmiddag een Huntsman spin uit de camper gezet. Met de was naar binnen gekomen, denken we. Niet heel erg giftig, maar véél te groot om gezellig te zijn. En bijten naar het baasje bovendien. Dat vinden we niet leuk. Dan kan je beter Skippie hier naast ons als gezelschap hebben, hè Skippie?
Behalve wallabies hebben we alweer massa’s leuke vogeltjes gezien: ijsvogels, papegaaien in alle kleuren en maten, zeearend, allerlei reigers en aalscholvers. Verder flying foxes, vleermuizen zo groot als een kraai, dingo‘s, te veel om op te noemen. Heel leuk allemaal.

Cultuur
In zowel Kakadu als Nitmiluk National Park hebben de aboriginals als traditionele eigenaren een grote inbreng. Ze zien zichzelf als hoeders van het land. Ze zijn één met het land, zien aan planten en dieren de verandering van de seizoenen, en weten dan waar ze het beste kunnen gaan wonen en waar ze hun voedsel kunnen vinden. In de pakweg 50.000 jaar dat ze in Australië wonen, hebben ze het aanzien van het land veranderd. Hun geschiedenis, wetten en kennis geven ze aan elkaar door via verhalen en tekeningen. In beide parken is daar een boel van terug te vinden. Gisteren hadden we uitleg bij een rotsschildering over de reden waarom krokodillen zo agressief zijn* en daar schoof een Aboriginal aan. Hij wist van alles van de omgeving, de dieren, het weer, wat er allemaal gebeurde en gebeurd was. En dat had hij allemaal zelf meegemaakt, of hij had het van zijn broer of oom of moeder of een of andere voorvader… Duidelijk was dat hij het erg graag weer aan ons vertelde. Hij moest daarbij ook ff kwijt dat hij airco en satelliet-tv had. Ietwat fijn van stof en lang van draad, maar absoluut geinig.

Rustig aan
Tot dusver hebben we het heeel kalmpjes aangedaan. Veel gezwommen dus. Het is erg warm, en na 10 uur is het in de zon niet lekker meer. Wandelen doen we dus heel vroeg of heel laat op de dag.
Zaterdag bij zonsopgang een mooie boottocht gemaakt op het Yellow Waters wetland. Geweldig.
Vandaag hebben we met de boot een tochtje door de kloof van de Katherine River gemaakt en ‘s middags zijn we er gaan kanoën en zwemmen. In de rivier, want hier zitten geen salties, maar freshies en die eten meestal geen mensen.
Morgen een reisdag richting Kununurra in Western Australia. Tot het volgende bericht!

* De Namarrkan Sisters; twee zussen die het leuk vonden om elkaar aan het schrikken te maken en zich daarom in een krokodil veranderden en die daarna dachten dat het nóg leuker zou zijn om andere mensen te laten schrikken en toen maar permanent krokodil zijn geworden.

• 05 September 2011 - 12:03

Liesbeth:

leuk daar gaan we weer, welkom in aussie land...gaan weer genieten van jullie belevenissen, hier ook zonnig, voor de verandering groet hans en Liesbeth

• 05 September 2011 - 12:06

Liesbeth:

welkom in ausie land... we gaan weer lekker genieten van jullie belevenissen, hier ook zonnetje voor de verandering. groet Liesbeth en Hans

• 05 September 2011 - 15:11

Paul & Lindsey:

Joepie daar zijn jullie weer! We kijken alweer uit naar het volgende verhaal en foto's! Geniet ervan! Groetjes uit Dongen

• 05 September 2011 - 17:25

Inge:

Leuk om jullie verhaal weer te lezen en de mooie foto's te bekijken. Veel plezier nog en tot de volgende update ;-)

• 05 September 2011 - 18:20

Godfried:

Raar idee dat jullie helemaal aan de andere kant van de wereld zijn, terwijl we elkaar een week geleden nog troffen. In Oz gold vroeger het slip-slap-slob advies: Slip on a shirt, slap on a hat en slob on suncream. Met jullie
    Nederlandse huidjes geen slecht idee! Ben benieuwd hoe bruin jullie zijn aan het einde van de reis.
    We hebben een AK-creme (anti krokodil) in huis. Het helpt goed want we hebben geen last van crocs! Ik zal je het merk opsturen want you never know!

Have fun!
    Godfried & Christine

• 05 September 2011 - 18:30

Silvia:

heey nep-aboriginals.. volop genieten zo te horen behalve de onuitgenodigde gast...iek!
    hier gaat de herfst beginnen dus NOG meer genieten xx.

• 05 September 2011 - 19:14

Bep Gerstel:

Hallo Er en Son,
    Fantastisch verslag!
    Ben helemaal jaloers.
    De spin eet alle nare beestjes in de camper op dus als er weer een wil logeren denk daar dan nog eens over na. (Mijn ervaring)
    Hebben freshies geen tanden?
    Enfin, genieten maar en pas goed op elkaar!
    Groetjes van a.s. "Superoma" Bep

• 05 September 2011 - 19:40

Jelle & Gonnie & Tom:

Hoi Vanderzandtjes, het zijn weer schitterende verhalen die aan jullie toetsenbord ontspringen!
    Kijken jullie wel uit met die beestjes allemaal? Vooral die grote en die kleine giftige.
    Veel plezier daar en tot de volgende log.

• 06 September 2011 - 07:17

Mam En Pap:

ik zie dat jullie het goed maken
    mijn vorige reactie zie ik niet erbij staan dus nog maar een keer proberen fijne dagen nog Mam en Pap

• 07 September 2011 - 06:42

Heleen:

Leuk om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien! Super mooi. Veel plezier en pas maar op voor alle beesten ;)

• 07 September 2011 - 13:04

Gonnie:

HA Son en Erik Leuk dat we jullie avonturen weer kunnen volgen .
    Spannend die spin in jullie optrekje !Heb je het grote nieuws al gehoord we worden opa en oma ! Leuk he .Ben benieuwd naar jullie volgend avontuur. Liefs Jelle,Tom en Gonnie

• 07 September 2011 - 20:47

Annemarie:

Heeey reizigers!

Wat leuk om wederom van jullie fijne reisverhalen te mogen genieten!

Oef, klinkt "lekker" die spin, die vond jullie gewoon ook kei-gezellig. Erm ding, heeft vast verdriet! Nee doe dan maar een muisje die vandaag heerlijk voorbij liep....(heb je me horen gillen?)

Veel plezier, geniet ervan en op naar het volgende verhaal!

Liefs,
    Annemarie

• 07 September 2011 - 21:36

Tante Marie-jeanne:

Ik zie wel dat jullie al veel beestjes hebben gezien. Kunnen die wallabies ook zo goed boksen als een kangeroe ?Toen onze Marco daar was heeft hij het een keer met een kangeroe aan de stok gehad.Onze Marco kon niet winnen.
    Heel veel plezier en ik volg jullie wel .
    Tante Marie-jeanne

• 08 September 2011 - 13:07

Eveline:

Hoi Eric & Sonja,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen vanuit het regenachtige Schijndel. Eergisteren waren Ben&Fieke uit Nieuw Zeeland bij ons, dus weer vele verhalen over down-under.
    Geniet ervan en schrijf nog maar veel verhalen met mooie foto's !!!!

• 10 September 2011 - 11:24

Tante Annemie:

Waarom hadden jullie mij niet meegeraagd? Ik had allicht kunnen dienen als voorgerecht, en dan hadden ze waarschijnlijk hun buik vol, en lusten ze jullie toch niet meer. Geniet er van he, de groetjes

• 16 September 2011 - 07:36

Frans En Ageeth:

Wat leuk om jullie zo te volgen.
    Leuke blogs en schitterende foto's.
    Geniet er maar van en heel veel plezier
    Groetjes van ons en de meiden