Shipwreck Coast - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Shipwreck Coast - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Shipwreck Coast

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

23 September 2011 | Australië, Geraldton

Dag allemaal. We zijn bijna in Perth! Nog maar 400 km. We doen het deze laatste dagen met ons campertje lekker rustig aan. We zijn nu in Geraldton aan wat hier de Batavia coast wordt genoemd. We praten jullie weer even bij.

Hoera
Vandaag is Sonja jarig! Dat vieren we met een lekkere grande latte en een stuk gebak wat er niet om liegt in “Dome” waar we ook dit stukje posten.
Iedereen bedankt voor de felicitaties via deze site en per sms!

Levende fossielen
Heel, héél lang geleden was het op deze aarde niet gezellig. Het was er heet, de dampkring was zuurstofloos, de wateren waren superzout. In die tijd zijn stromatolieten ontstaan, een van de vroegste vormen van leven. Onaanzienlijke ééncellige beestjes die ervoor hebben gezorgd dat zuurstof in de atmosfeer kwam. Op allerlei plaatsen in de wereld zijn de fossiele resten van stromatolieten gevonden. Iedereen dacht dat ze al tijden waren uitgestorven. U begrijpt natuurlijk al waar dit verhaal naar toegaat…
Anno nu is Shark Bay een immense baai, waarin de getijdenwerking wordt gedempt door een zandbank en uitgestrekte velden (weiden?) zeegras. Het gevolg is dat de baai maar weinig vers water krijgt. Helemaal aan het eind van de baai is dat effect het sterkst. Het water is hier warm en, door verdamping, hartstikke zout. Dat lijkt dus aardig op de omstandigheden die hierboven zijn geschetst.
Tja. Er zijn niet zoveel mensen die een stromatoliet herkennen als ze er een eentje zien en dit is een heel afgelegen deel van de wereld. Maar ergens vorige eeuw kwam er een geoloog die hoopte redelijk recente fossielen te vinden en tadaaah! Levende fossielen. Eén van de handvol plaatsen in de wereld waar ze nog voor komen.
Nu zijn ze een beetje een rare bezienswaardigheid. Want voor u en mij zien stromatolieten eruit als stenen. Maar het verhaal is wel apart, vind u niet?

Terra Australis of Nieuw Holland
Tja, dit heet dus de Batavia kust of ook wel Shipwreck coast. Komt een beetje op hetzelfde neer, want hier is de Batavia vergaan op haar eerste reis. En de VOC schepen de Zuytdorp en de Vergulde Draeck en de Zeewijk. Hier in West-Australië vinden ze dan ook niet dat Captain Cook Australië heeft ontdekt. Hij was 150 jaar te laat!
Dirk Hartog was in 1616 de eerste Europeaan die Australië tegen kwam. Op weg naar Nederlands Indië gingen de VOC schepen vanaf Kaap de Goede Hoop recht naar het oosten, om dan na bepaalde tijd noordwaarts te gaan en hopelijk Batavia op Java te bereiken. Soms deden ze dat te laat en kwamen ze bij de verraderlijke westkust van Australië uit. 100 Jaar later kwam Willem de Vlamingh de boel verder onderzoeken en Abel Tasman heeft de westkust in kaart gebracht opweg naar Tassie en Nieuw Zeeland. De Nederlanders vonden het zo’n desolate boel dat ze er geen handel in zagen, en zo kreeg Captain Cook anderhalve eeuw later de kans om Australië voor Engeland te claimen.
Voor de geïnteresseerden onder u: de bemanning overleefde de schipbreuk van de Batavia. En daarna! Een verhaal van muiterij, machtsmisbruik en moord! Zoek maar eens op het internet…
Het wrak is pas in 1963 gevonden en het museum hier in Geraldton heeft er een hele aardige tentoonstelling van.

Planten en beestjes
Zo. Eindelijk een normaal Sonja-en-Eric-op-reis-onderwerp. In ons voorgaande verhaaltje kondigden we aan dat we op jacht gingen naar woylies en bilbies. Hebben we niet gezien. Het zijn ook nachtdieren, zoals zoveel Aussie zoogdieren. We zagen wel een goanna en een boel andere hagedissigen, zoals een Eastern blue-tongue skink en een Heath Dragon. En weer een skippy. Skippy-count: 4!
In Monkey Mia hebben we op een boottocht dugongs gezien. Wij denken dat dat in het Nederlands zeekoeien (of zeeolifanten) heet. Ze eten in elk geval zeegras.

Kalbarri NP
Na alle beestjes hebben we ons in Kalbarri NP vermaakt met bloemetjes. Grevillea’s, banksia’s en wat al meer. Erg mooie bloemen, enorme diversiteit en beslist heel anders dan wat we in Europa zien. Zie de foto’s.

À la prochaine!

• 23 September 2011 - 06:16

Paul & Lindsey:

Hoi!
    Wat een leuke verhalen! Son, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Geniet nog lekker van jullie vakantie!
    Met ons alles goed!
    Groetjes

• 23 September 2011 - 06:58

Stekul:

Lang zal ze leven!! Gefeliciteerd Son. Veel plezier nog. Gr. Maarten en sas

• 23 September 2011 - 07:07

Eric & Eveline:

Hoi,
    Sonja, gefeliciteerd met je verjaardag. Een super leuke verjaardag.
    Eric, natuurlijk ook proficiat.
    Vieren jullie nu 1,5 dag je verjaardag?
    Geniet lekker van de vakantie en schrijf nog maar vele leuke verhalen.
    Groetjes

• 23 September 2011 - 08:15

Mam En Pap:

Sonja en Eric allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde jaren dan komen de reizen van zelf. Hier is het rustig herfst weer best fijn , morgen een bridge drive en zo gaat het rustig hier, veel plezier nog en tot thuis
    mam en pap

• 23 September 2011 - 09:27

Liesbeth En Hans:

gefeliciteerd Sonja. weer veel geleerd van dit reisverslag, leuk hoor!!!!!..onze vakantie komt er nu ook eindelijk aan... heb er zin in..trouwens hier ook prachtig weer,weekend zomaar 22 gr...hoe voelde dat ook weer? nog een fijn verblijf down under

• 23 September 2011 - 09:39

Annemarie:

Hieperdepiep Hoera!!!!!

Sonja, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geweldige locatie om je verjaardag te vieren.

En wederom een mooi reisverslag!!

Veel plezier nog!!!!!

• 23 September 2011 - 09:45

Inge:

Heej gefeliciteerd en nog een fijne dag en rest van de vakantie!
    Groetjes, Inge

• 23 September 2011 - 09:45

Willy Senders.OMe Wi:

Sonja, van harte gelukgewenst met je verjaardag.Ome Willy en tante Thea.

• 23 September 2011 - 17:35

Xx:

Gefeliciteerd Sonja!!! Beetje laat, maar ik lees de berichten op de ipad maar kan geen berichten versturen om een of andere duistere reden. In ieder geval heb je taart en felicitaties gehad (ook een cadeau?). Fijn dat jullie ff laten weten dat wij Dutchies weer een kans hebben laten liggen wat betreft nederlands als wereldtaal. GRtjz xx

• 24 September 2011 - 10:47

Jelle & Gonnie & Tom:

Hoi Vanderzandtjes, bedankt voor jullie mooie geschiedenis- en biologielessen!
    Erg leuk om te lezen.
    Groetjes, Jelle, Gon, Tom.

• 24 September 2011 - 13:11

Tante Mien:

Hoi Eric -Sonja
    Sonja nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag,wel wat laat maar ja het zijn er zo veel in de fam he.
    go go wat zien jullie veel zeg en nu die planten en bloemen schitterend.
    Fijn dat we er hier ook van kunnen meegenieten.groetjes O.Peter- T.Mien