Kaua'i - Reisverslag uit Kapa‘a, Verenigde Staten van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu Kaua'i - Reisverslag uit Kapa‘a, Verenigde Staten van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

Kaua'i

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

16 Mei 2010 | Verenigde Staten, Kapa‘a

De afgelopen 4 dagen waren we op Kaua’i, het meest westelijke van de 4 eilanden die we bezoeken. Het is ook een stuk groener dan O’ahu, waar het vorige stukje is geschreven. We hebben vooral veel gewandeld en genoten van de natuur.

Kaua’i
Het oudste van de Hawaïaanse eilanden. Net als de andere ontstaan door vulkanische activiteit. Afhankelijk van hoe de wind waait, regent het op de ene plek en schijnt de zon op de andere. De hoogste berg, midden op het eiland zit erg vaak verstopt in de wolken en is volgens onze kaart de natste plek op aarde, met zo’n 11.500 mm neerslag per jaar. Da’s 15 x wat De Bilt gemiddeld krijgt. Hoe dan ook, water = leven. En dat is er hier genoeg. Groener dan groen. De bossen zijn hier echte jungles en daar houden wij wel van.

Wandelen
Die neerslag moet natuurlijk ergens heen: de Alaka’i moerassen. Een oude vulkaankrater die over vele duizenden jaren is gevuld met plantenresten, zand en dus water. Een mooie modderboel is het gevolg. Een modderboel op hoogte, waardoor er regelmatig mistflarden overtrekken. Vandaag hebben we de swamp trail gewandeld naar de Kilohana lookout. Helaas was er niks te zien, behalve veel mist. We spraken collega-wandelaars die het al voor de 4e keer gingen proberen, dus blijkbaar hoort het gewoon zo. Niet getreurd, de wandeling was prachtig, deels in de mist, deels in de zon. In de mist kreeg het geheel een buitenaards sfeertje.
Na de lange wandeling kregen we trouwens een lift van drie leuke dames. Gezellig met de hond in de bak van hun pick-up truck. Scheelde onze vermoeide beentjes weer een uurtje klimmen en dalen over een 4WD track. Wel een bumpy ride!

We kwamen trouwens een mevrouw tegen die aan ons accent raadde dat we uit Nederland kwamen en vervolgens in gebroken Nederlands begon te vertellen dat ze 20 jaar geleden een jaar in Nederland had gewoond bij familie van Ard Schenk. Ze had zelfs één van z’n gouden medailles omgehad! Weer eens wat anders als: Netherlands! Yes, Johan Kroeiff! PSV Eindhoven! Very good!
Overigens is het hier wel: Netherlands! Yes, Haineken! Toch knap van die brouwer dat ze de hele wereld wild krijgen over wat in Nederland de Opel Kadett onder de bieren is. (Met excuses aan alle Opelrijd(st)ers.;-))

Eerder hadden we in het Koke’e State Park al een wandeling gemaakt naar de Pihea lookout. Die kijkt uit over de Kalalau vallei en de oceaan. De uitzichten waren fantastisch, maar de wandeling was met een boel geklauter en modderige, gladde stukken nogal inspannend. Voeg daarbij 30°C en een brandend zonnetje, en u begrijpt dat we hebben afgezien. Vakantie is soms hard werken, hahaha.

Vogeltjes en bloemetjes
Omdat Hawaï niet, zoals bijvoorbeeld Nieuw Zeeland of Madagaskar, ooit aan een continent vast zat, is alle endemische flora en fauna komen aanwaaien of aanzwemmen. Het enige zoogdier dat hier van origine thuishoort, is een vleermuis. Natuurlijk zijn sinds de ontdekking van de eilanden door captain Cook - de Polynesische bevolking even vergetend - de nodige beesten geïntroduceerd. Op dit eiland stikt het bijvoorbeeld van de kippen. Gelukkig voor ons zijn er ook leukere vogels te zien. En mooie bloemen.
De ontdekkingsreis van captain Cook - we kwamen hem eerder tegen in Nieuw Zeeland - verliep hier overigens niet helemaal goed. Een ruzie met de lokale bevolking kostte hem het leven.

Morgen vliegen we naar Maui en daar blijven we dan een hele week. Tot de volgende keer!

• 17 Mei 2010 - 08:50

Liesbeth:

leuk verslag weer,lekker actief zijn jullie, al mooie bloemen gezien?

• 17 Mei 2010 - 09:05

Anja Van Der Vegt:

Hallo Sonja en Eric,

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal beleven op vakantie. Eric, heb jij er al eens over gedacht om columns te gaan schrijven. Ik vind jouw schrijfstijl heel leuk. Ik kijk uit naar jullie volgende schrijfsel. Zelf gaan wij a.s. vrijdag voor 3 weken naar Frankrijk met de camper.

groetjes,
    Anja

• 17 Mei 2010 - 09:14

E&S:

@Anja.
    Fijn dat je de website leuk vindt. Wij vinden het weer leuk om 'm te maken. Voorlopig hou ik het bij deze stukjes. Mijn Nederlandse avonturen zijn veeel te saai - dat leest niemand ;-)

• 17 Mei 2010 - 10:05

Mam En Pap :

hoi alweer zoveel moois
    en vermoeiend maar dat is niet zo erg he!
    wij hebben gisteren (Zondag) ver gefietst en naar Floortje gaan kijken het kindje van Eric Snellens een mooi meisje verder geen nieuws hier tot gauw mam en pap

• 17 Mei 2010 - 13:43

Mirjam:

Een beetje jaloers zit ik hier jullie verhalen te lezen. Het is nu 16:00 uur en al bijna donker, zo'n grauw weer!
    Maar inderdaad, jullie hebben het verdiend! Geniet er van dan geniet ik verder van jullie verhalen!

• 17 Mei 2010 - 19:29

Lindsey:

Hoi!
    Wat een leuk verhaal weer! en wat een gave foto van de red-tailed tropicbird! en wow wat een uitzicht in de canyon! Mmmm als ik hier uit het raam kijk..zie ik een grijze lucht...
    Dus geniet nog lekker daar!!

Groetjes

• 18 Mei 2010 - 08:21

Annemarie:

Heeey Sonja en Eric,

Ik ben pas weer terug in het land der werkenden (vakantie was heerlijk!!) en lees nu al jullie verslagen en foto's! Supertof!

Geniet ervan!!

Groetjes,
    Annemarie en Luc (en een high five van) Roel!!

• 18 Mei 2010 - 20:40

Silvia En Ruud:

Tja,wat moet ik hier op zeggen zonder depressief te klinken qua weer ;P
    Hier ook leuke mussen en broeiende koolmeesjes!
    Nog steeds agressieve kauwen die het gemunt hebben op de auto...maar de eerste zonnestralen komen eraan en wij trekken onze wandelschoenen ook aan ri drente...mooie stenen enzo...:D xxxxx