'n schòn bolleke - Reisverslag uit Volcano, Verenigde Staten van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu 'n schòn bolleke - Reisverslag uit Volcano, Verenigde Staten van Eric en Sonja - WaarBenJij.nu

'n schòn bolleke

Door: Eric&Sonja

Blijf op de hoogte en volg Eric en Sonja

29 Mei 2010 | Verenigde Staten, Volcano

De aanhef doelt niet op Sonja’s hoofd of Antwerpse biertjes, maar op deez‘ aardkloot. Beste mensen, wat leven we toch op een fraaie planeet! We waren op grotere hoogten dan ooit te voren en we wandelden op een vulkaan. Leest u even mee.

Pele
We logeren in het dorpje Volcano, op de flanken van de Kilauea vulkaan. Hier woont ook Pele, volgens de oorspronkelijke Hawaïaanse bevolking de godin van het vuur. 5 Minuten hiervandaan kookt de lava en wordt dagelijks gewerkt aan de uitbreiding van Hawaï. Alle eilanden van Hawaï lagen eens boven deze hot spot waar magma dicht onder de aardkorst zit. De vulkaan heeft momenteel twee actieve kraters. Meeste mensen komen hier naar toe in de hoop roodgloeiende stromende lava te zien. Zouden wij ook graag willen. Helaas kan alle activiteit soms ook tegenwerken. We gingen naar een lava viewing area, maar konden niet zo dichtbij komen als we wel zouden willen. Wat blijkt: 3 weken (!) geleden is in één nacht tijd het uitkijkpunt en de bijbehorende parkeerplaats door een uitbarsting weggevaagd! Da’s ff slikken. Niet getreurd: ‘s nachts is de rode gloed van de lava heel goed te zien. Indrukwekkend hoor, zoveel energie.

Eén van de kookpotten is op de top van de vulkaan. Volgens de officiële omschrijving is het “a summit eruptive vent in the Halema’uma’u crater in the Kilauea caldera”. Vrij vertaald: een krater in een krater in een krater. Om een indruk te geven: een rondje Kilauea caldera (Latijn voor ketel?) is 11 mijl, een goeie 17 km. De Halema’uma’u krater is 400 x 800 m in doorsnee. Vanwege de uitstoot van nogal veel zwaveldioxide kan je niet al te dichtbij komen, niet zo goed voor de gezondheid.
Laten we nog even opmerken dat het hier uitgebreid en avontuurlijk wandelen is, en dan kunnen we door naar het volgende onderwerp. Check trouwens http://volcanoes.usgs.gov/hvo/cams voor webcam beelden van de lava.

Bloemetjes en beestjes
De sea turtle count is nog steeds 7. We hebben dan ook 5 dagen aan land achter de rug.
Maar ook aan land zijn we enthousiast over de flora en fauna. Al wandelend hebben we veel moeite gestoken in het fotografen van de Apapane, een nogal vluchtig maar wel mooi vogeltje. Met het resultaat zijn we matig tevreden, maar en passant hebben we een boel ander leuks gekiekt, waaronder een kek poserende Northern Cardinal en een geduldige spin. En natuurlijk de nodige bloemetjes. We laten de foto’s voor zich spreken.

Hoogste punt
Vanuit Hilo zijn we naar de top van Mauna Kea gegaan, een inmiddels stille vulkaan, en met 4.205 m het hoogste punt van Hawaï. Hoger zijn we nog nooit geweest. (Ons vorige hoogterecord was denken wij Zhongdian, in China.) Voor de gelegenheid hebben we een 4WD gehuurd, een Subaru Forester voor de kenners onder u. (Het was niet toegestaan met onze Mustang - we hebben nu een knalblauwe - de berg op te gaan. Had gemakkelijk gekund.) Hoog boven de wolken hebben we de zonsondergang bekeken, plus een aantal van de sterrenwachten die op de top staan. En een wandelingetje gemaakt, heel kort omdat de minste inspanning op die hoogte al naar adem doet happen. Later hebben we onder het genot van warme chocolade (het vroor op de top) uitleg gehad over de sterrenhemel en hoe die de Polynesische scheepvaarders destijds hielp om Hawaï te vinden. Door sterrenkijkers zagen we Venus en Saturnus, compleet met ringen en 2 manen.

Humuhumunukunukuapua'a
Het zal wel aan ons liggen, maar wij vinden die Hawaïaanse namen allemaal maar moeilijk te onthouden. Is het u opgevallen dat het Hawaïaanse alfabet maar 12 letters bevat? Behalve de klinkers zijn dat de h, k, l, m, n, p en w. Wij vermoedden een tijdje dat er een verband was tussen weinig letters en lange woorden, maar dat denken we nu niet meer. De naam van de vis boven deze alinea is namelijk niet zomaar een naam, het betekent namelijk “vis met een varkenssnuit”. Het is dus een kort verhaaltje. Weten we dat ook weer.

Morgen reizen we af naar Kailua, voor onze laatste 2 nachten op Hawaï. In Kailua vieren we ook het hoogtepunt van onze vakantie. Hoe moeten we nog bedenken, maar het zal na 5 droge dagen wel iets met de zee worden. En iets met bubbels ;-) Laten we jullie nog weten.

• 30 Mei 2010 - 09:47

Mam :

geweldig allemaal
    Het is hier nu Zondag Maandag vieren jullie de grote dag 10jaar alweer hou vol zou ik zeggen het zijn er nog veel voor je de 50 vol hebt
    Proficiat en maak er een feestje van voor jullie twee groet Mam en Pap

• 30 Mei 2010 - 10:05

Tineke:

Als ik jullie verslagen zo lees, is Hawai heel veel mooier dan ik had verwacht! Ik hoop dat jullie ondanks alle gebeurtenissen thuis ook veel hebben kunnen genieten van deze vakantie (met nu een extra toeschouwer :-)).
    Ik weet niet of jullie morgen nog op internet zij, maar ik wil jullie van harte feliciteren met jullie 10-jarig huwelijk! Maak er een mooie dag van.
    Als jullie thuis zijn, spreken we snel af!
    Liefs, Tineke

• 30 Mei 2010 - 12:38

Silvia:

Tja wat moet ik hier nou op zeggen...dan euh ik vind het fijn dat jullie het zo gezellig hebben!
    Gefeliciteerd en tot de 6e met hopelijk goed weer en net zoveel enthousiasme :) xxx!

• 31 Mei 2010 - 06:18

Jelle, Gonnie En Tom:

Hoi Eric en Sonja,

We dachten de eerste te zijn jullie te feliciteren maar ons werd de loef af gestoken!
    We wensen jullie de komende 10 jaar net zoveel plezier als de afgelopen 10. Alvast goede reis terug en tot zondag!

Groetjes,
    Jelle, Gonnie en Tom.

• 01 Juni 2010 - 07:39

Arjen&Antje:

Van harte gefeliciteerd met jullie 10 jarig huwelijk!! Groetjes, Arjen, Antje, Ben & Sytze
    :-)